Kanały informacyjne - RSS
19.05.2012
Wyślij artykuł, powiadom nas o wydarzeniu.
Informacje

Gospodarka/Polityka 17.10.2011

Enea coraz bliżej usunięcia lamp!

Po publikacji artykułu w ostatnim wydaniu "Dziennika Stargardzkiego", do redakcji napłynęła lawina telefonów i zgłoszeń z prośbą o interwencję. Z nieoficjalnych informacji, jakie udało nam się uzyskać, wynika, że decyzja o likwidacji lamp na osiedlu Zachód została już podjęta. Tym samym wkrótce na osiedlu zapanuje ciemność.

Sprawę konfliktu między Spółdzielnią Mieszkaniową w Stargardzie Szczecińskim a Eneą, która jest właścicielem sieci oświetleniowej i tą sieć konserwowała do końca 2009 roku, przedstawiliśmy w ostatnim numerze "Dziennika Stargardzkiego", w artykule pt. "Egipskie ciemności na osiedlu Zachód?".
Przypomnijmy. Zarząd spółdzielni nie posiada umowy z Eneą na realizację prac konserwacyjnych oświetlenia, które jest zainstalowane na terenach SM na os. Zachód. Zdaniem zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej, firma Enea żądała zbyt dużych opłat za realizację prac polegających między innymi na wymianie żarówek, opraw, malowaniu słupów itp. W efekcie narastających rozbieżności zdań i stanowisk, zarząd SM podjął decyzję o montażu lamp halogenowych na blokach i wystąpił do firmy Enea o usunięcie słupów oświetleniowych z terenów SM.

Halogeny nie dla
przechodniów

Jak udało się ustalić, koszt utrzymania jednej lampy to około 12,34 zł miesięcznie. W przypadku 168 lamp, należących do spółdzielni, koszt ich konserwacji może wynieść 2073,12 zł. Tak wynika z umowy zawartej między Eneą a Urzędem Miejskim, którego lampy również znajdują się na osiedlu Zachód. 
Zdaniem mieszkańców, wspomniane lampy halogenowe oświetlają teren wyłącznie przy bloku. W pozostałych miejscach, tj. ciągach pieszo-jezdnych, parkingach oraz terenach oddalonych od budynków, panuje kompletna ciemność. - Nie są one w stanie zastąpić tradycyjnego oświetlenia, zamontowanego wzdłuż jezdni i chodników - mówią zbulwersowani czytelnicy, którzy obawiają się przede wszystkim o własne bezpieczeństwo, ale i los samochodów pozostawionych na parkingach.

Gdzie dwóch się bije, tam trzeci obrywa

Jedno jest pewne - jeżeli strony nie osiągną porozumienia w najbliższych dniach, to mieszkańcy os. Zachód będą musieli przywyknąć do spacerów w ciemności. Ponadto, jak dowiedziała się redakcja, Enea - likwidując słupy z terenów SM - pozbawi napięcia lampy stojące na działkach Urzędu Miejskiego. Wynika to z faktu podłączenia wszystkich urządzeń do jednego ciągu kablowego.
- W jakimś sensie jest to prawda. Cały czas pracujemy, aby przepiąć lampy do naszych obwodów. Jeśli potwierdzą się informacje, dotyczące usunięcia słupów, to przystąpimy do rozmów z Eneą, aby całą procedurę zgrać jakoś w czasie. Tak, byśmy mogli przepiąć choć część z nich - mówi Grzegorz Chudzik, naczelnik Wydziału Inżynierii i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Stargardzie Szczecińskim. - Nie otrzymałem jeszcze oficjalnych informacji w tej sprawie, dlatego nie chcę jej komentować. Każdy z nas zdaje sobie natomiast sprawę, że brak oświetlenia każdego terenu jest pewnym nieudogodnieniem. W grę wchodzi również kwestia braku bezpieczeństwa - dodaje.
Z informacji uzyskanych przez redakcję wynika, że Enea niedługo usunie wszystkie lampy. Szacunkowy koszt zakupu jednego słupa to ok. 2000 zł. Biorąc pod uwagę dużą liczbę lamp, spółdzielnia będzie musiała wydać około 336 000 złotych na przywrócenie poprzedniego stanu oświetlenia. Prawdopodobnie kwota ulegnie zwiększeniu. Wyliczenia zawierają bowiem wyłącznie szacunkowe ceny materiałów. Do tego dojdą m.in. koszty tzw. "robocizny" oraz stosownej dokumentacji.

Ogromne koszty
i biurokracja

Zanim na terenie spółdzielni będzie można ponownie postawić metalowe słupy, minie zapewne sporo czasu. Procedura związana z wydaniem pozwolenia jest niemal identyczna jak u osób starających się o budowę domu. Każda lampa musi być opatrzona projektem, pozwoleniem na budowę, zgodą właściciela gruntu itp. W przypadku tak dużej liczby lamp, ponowne podłączenie całego oświetlenia może zająć nawet rok. Pod warunkiem oczywiście, że znajdzie się odpowiedni inwestor, chętny do przebijania się przez szereg określonych prawem wymogów i do tego zdolny pokryć ogromne koszty przedsięwzięcia. Jeśli Enea usunie lampy, mieszkańcy osiedla Zachód najbliższą zimę spędzą w kompletnych ciemnościach.
Prezes Spółdzielni Mieszkaniowej w Stargardzie Szczecińskim nie chciała udzielić żadnych informacji przez telefon. Zaprosiła dziennikarzy redakcji na rozmowę w poniedziałek. - Do tego czasu może być już jednak za późno - martwią się mieszkańcy osiedla. Do tematu wrócimy we wtorkowym wydaniu "Dziennika Stargardzkiego".
Bartosz Stós

Enea coraz bliżej usunięcia lamp!
Opinie czytelników

17-10-2011

Czegoś nie rozumiem... przecież 2073,12 zł miesięcznie za konserwację wszystkich słupów oświetleniowych w tak dużym osiedlu (ok. 10 tys. mieszkańców) to nie jest duży koszt! Chyba, że chodzi o to aby kupić "od jakiejś firmy" za pół miliona nowe lampy i je zamontować "od nowa' hmmmm.... ;)

17-10-2011

No tak ale żarówke średnio raz na pięć lat za 200 zł trzeba wymienić. Przeciez S.M. ma załogę która poradzi sobie to za pół darmo gizmo

17-10-2011

Enea to w ogóle ciekawa firma mająca wszystkich i wszystko w głębokim poszanowaniu. No cóż rządzi w niej facet który kiedyś sprzedawał spodnie dżinsowe a następnie w firmie telefonicznej sprzedawał telefony ma brak jakiegokolwiek doświadczenia w tego typu firmie. A w energetyce zawodowej szczególnie. No cóż to człowiek PełO wybraliście ich do ponownego rządzenia i będzie jeszcze fajniej a w kieszeniach coraz puściej. Pozdrawiam. olgierd

18-10-2011

No i znowu bzdurny artykół Dziennika. Zwróćcie państwo, że całe lato nic nie było pisane w tej sprawie, ale jak zbliża się okres jesienno-zuimowy to sprawa wraca jak bumernag. Wedłóg mnie to problem i miasta i enei. Jedni nie sa wstanie wywiązać się ze sowich obowiązków drudzy zaś tracąc dużego klienta. Pozatym pan Krzyżaniak to porażka enei człowiek oderwany od rzeczywistości, wasal i sługus prezydenta miasta i to jest jego celowe działanie. Po za tym czy miasto również nie powonno przyjżeć sie ceną na usługi enei za co my podatnicy płacimy. Uważam, że działanie zarządu spółdzielni jest jak najbardziej prawidłowe bo dlaczego mają płacić za oświetlenie czegoś co do ich obowiązku nie należy. Proszę zwrócić uwagę jak ktoś ma domek jednorodzinny i nie ma oświetlenia na ulicy to co ma obowiązek oświetlać nawet część ulicy? Nie. I tak samo jest na zachodzie. Specjalnie wczoraj byłem zobaczyć to oświetlenie halogenowe. Jest ok. Oświetla teren przy budynku, wejście do klatek, chodnik przy bloku czy dojście do wiaty śmietnikowej. Reszta należy do miasta. Natomiast drogi osiedlowe z tych lamp również są oświetlone. Za kilka dni opadną wszystkie liście z drzew i będzie zdecydowanie jaśniej. A tak na marginesie drodzy spółdzielcy. Z jednej strony chcecie mniejsze czynsze a z drugiej dobrze oświetlone ulice. Nie zawsze to wszystko idzie w parze. obserwator

19-10-2011

Obserwator nie / rób błędów / to tak na marginesie ,zgadzam sie w wielu wątkach twej wypowiedzi : zgadzam się z opinią o panu Krzyżaniaku kiedyś za poprzednika energetyka dbała o swoje stacje i lampy na mieście i nie tylko teraz stoją obskurne nie konserwowane ,przewracaja sie po nawet najmniejszym podmuchu wiatru. Z jednym sie nie zgadzam , że to sługus Pajora .Kiedyś a obecny prezydent Stargardu pan Pajor był szefem energetyki i gdyby komuchy nie wywaliły go pan Krzyżaniak nie został by nigdy dyrektorem energetyki bo po prostu sie nie nadaje. Ale dzisiaj rządzi PełO ci z nadania SLD zostali bo stali sie lojalnymi sługusami PełO a oni kochaja burdel. Ludziska wybrali PełO więc o co chodzi mamy tak jak mamy a bedziemy mieć jeszcze lepiej czyli większy bałagan i drenowanie naszych kieszeni nie zdziwcie się ,że od stycznia 2012 zgrożeje energia i to bardzo znacznie będziecie płakać i płacić. Pozdrawiam olgierd

18-10-2011

Obserwator jak spadnie śnieg będzie jeszcze jaśniej, tylko obiecanych mniejszych czynszów nie widać a te nowości halogenowe wyjdą dużo drożej i ciemniej niż było po staremu , miało być lepiej a wyszło jak zwykle Działanie zarządu jest prawidłowe!!! jakiego zarządu???

19-10-2011

Nie wiem jakie są czynsze czy wieksze czy mniejsze ale odpowiedz sobie szczerze czy są większe bo z tego co wiem, a mam siostrę co mieszka w zasobach spółdzielni to od 1,5 roku nie było podwyżki a ostatnio to miała pare złoty obniżki. Wiadomo że może być lepiej ale napewno nie jest gorzej. obserwator